De gemeenteraad heeft dinsdag unaniem een motie van PRO aangenomen waarin het college wordt opgeroepen om met Sportfondsen in gesprek te gaan. Doel is om ervoor te zorgen dat de buitenzwembaden in onze gemeente in 2027 zoveel mogelijk geopend zijn. Daarnaast wordt het college gevraagd om de raad in september te informeren over de uitkomsten van deze gesprekken.
Net als PRO zien wij dat het Maarten van der Weijdenbad in Warmenhuizen en zwembad De Veersloot in Dirkshorn steeds vaker gesloten zijn, bijvoorbeeld door personeelstekorten of technische problemen. JessLokaal vindt dat sportvoorzieningen zoveel mogelijk open en toegankelijk moeten zijn voor inwoners. Dat geldt zeker voor de buitenzwembaden in onze dorpen: plekken waar jong en oud elkaar ontmoeten, bewegen en samen genieten.
Het is dan ook teleurstellend wanneer je op een prachtige zomerse zaterdag wordt aangesproken door een moeder met haar kinderen, die graag willen zwemmen maar voor een gesloten toegangspoort van het zwembad in Warmenhuizen staan. Haar vraag – ”Weet u of het zwembad vandaag nog opengaat?” – onderstreept precies waarom dit onderwerp onze aandacht verdient. Dit is niet de situatie die wij voor onze inwoners willen. Daarom zijn wij blij dat deze motie unaniem is aangenomen.
Tijdens de raadsvergadering heeft JessLokaal aangeboden om samen met PRO een beeldvormende vergadering over dit onderwerp te organiseren. Zo kunnen we gezamenlijk onderzoeken wat er nodig is om de beschikbaarheid van de zwembaden te verbeteren. Het is duidelijk dat er actie nodig is. Een beeldvormende vergadering kan inzicht geven in de mogelijkheden, de uitdagingen en de knoppen waaraan we als gemeente kunnen draaien om tot een structurele oplossing te komen.
download